Vsi slovenski CD-Romi (3)

Igraje do znanja

V februarju smo testirali promocijske in nekatere najnovejše referenčne CD-ROM-e, v aprilu imenike in podatkovne baze, sedaj pa smo za testiranje izbrali ducat izobraževalnih, didaktičnih in podobnih CD-ROM-ov. Kaj se lahko iz njih naučimo najmlajši, dijaki, učitelji, starši in vsi ostali?

Vsaj petina današnjega založništva v svetu je v elektronski oz. digitalni obliki – vse manj na disketah, večinoma na CD-ROM-ih in vse več v svetovnem spletu. V naslednjem desetletju se pričakuje rast elektronskega založništva s, približno 20 odstotkov, na več kot 50 odstotkov. Med tovrstnimi CD-ROM-I, ki jih bodo v naslednjih letih vse bolj zamenjali DVD-ROM-I, je največ igralnih. V zadnjih časih raste ponudba izobraževalnih CD-ROM-ov, predvsem za otroke, katerim se pogosto pridružijo tudi odrasli. Nekateri med njimi so namenjeni pridobivanju znanja skozi igro, drugi pa so resni didaktični pripomočki za najmlajše, dijake, učitelje, študente – odvisno od vsebine, programskih rešitev, metodologije, oblikovanja, zahtevnosti in namena. Podobno kot druga, tako imenovana neknjižna didaktična gradiva, kot so karte, audio kasete, prosojnice, računalniški programi – se pri nas tudi CD-ROM-I že nekaj časa obravnavajo resno in so enakopraven del mozaika učnih pripomočkov. Na seznamu dodatnih didaktičnih gradiv za osnovno in srednjo šolo za šolsko leto 1998/99, ki ga je pripravil Zavod RS za šolstvo (ZRSŠ) , je uvrščen tudi ducat domačih, prevedenih in prilagojenih CD-ROM-ov, ki podobno kot drugi pripomočki, nudijo učencem vsebine za obravnavanje posameznih tem učnega načrta in kataloga znanj, omogočajo tudi utrjevanje, ponavljanje, urjenje in poglabljanje osvojenih znanj. Nekateri med njimi ponujajo napotila za spodbujanje ssamostojnega dela učencev (opazovanje, zbiranje podatkov, zapisovanje ugotovitev); učitelju pa nudijo obilico snovi za dopolnitev in popestritev pouka. Založba Mladinska knjiga je, s podjetjem i-Rose kot izvajalcem, pred tremi leti izdala verjetno prvi domači izobraževalni CD-ROM. To je bila elektronska slikovno-črkovna Stavnica, ki sta jo pripravila Viljenka Jalovec kot avtorica in Igor Ribič kot ilustrator. Namenjena je začetnemu opismenjevanju otrok od četrtega do devetega leta in je učni pripomoček, uvrščen tudi na seznam dodatnih didaktičnih gradiv za osnovno in srednjo šolo za šolsko leto 1998/99 Zavoda RS za šolstvo, kot priporočena didaktična igra za slovenski jezik za prvi razred osnovne šole. Audio-vizualna tehnika omogoča povezavo med slušnim in vidnim zaznavanjem simbolov. Skoraj 250 sličic na stavnici je opora pri prepoznavanju črk in omogoča sestavljanje besed tudi otroku brez predznanja, ali z negotovim poznavanjem črk. Otrok preko zgodb v slikopisu, glasovnih ugank in sestavljank širi svoje besedišče, saj ob slikovni upodobitvi spozna več kot dvesto besed. Ob tem jih zapisuje in bere, s tem pa utrjuje svoje znanje in se navaja na branje z razumevanjem. V kratkem pa bo izšla nova izdaja, Stavnica komplet CD-ROM , ki jo bo uporabljalo še več otrok, pedagogov in staršev. Pred izidom je tudi angleška različica Stavnice, z imenom Wordbuilder CD ROM, v osnovi podobna slovenski različici. Slikovne predstvitve omogočajo sestavljanje besed tudi otroku, ki se šele začenja učiti agleščino. V paketu je poleg CD-ROM-a še priročnik za uporabo in namestitev. Stavnica je CD-ROM pri nas, na katerem je na ozadju plastične škatle naveden kataložni zapis o publikaciji Narodne in univerzitetne knjižnice Ljubljana.

Sorodni članki